Bærekraftig rørinspeksjon

I disse dager ruller Norges første helelektriske rørinspeksjonsbil ut fra garasjene på Nærbø. Det er JTR Gruppen som gir gass for det grønne skiftet, og planen er ytterligere elektrifisering av bilparken i tiden som kommer.

Vi er markedsleder i Rogaland, og dette skal skinne gjennom i miljøprofilen vår. Vi følger ikke etter, vi går i bresjen. Å ligge i forkant av kravene ser vi som et samfunnsansvar, konstaterer daglig leder Thomas Austbø.

JTR Gruppen har primært kjørt store, dieseldrevne biler, rett og slett fordi teknologien har satt begrensninger. – Nå tar vi tak i utfordringen selv, og lanserer den første fullelektriske rørinspeksjonsbilen i Norge, smiler Austbø.

Jakten på den ideelle løsningen

Det siste året har han og kollegaer ved hovedkontoret på Nærbø i Hå lagt hodene i bløt for å finne den ideelle, helelektriske bilen for rørinspeksjon. 

– Vi har vært gjennom en kjekk, men krevende prosess. Vi har saumfart markedet for å finne den optimale løsningen, slik at vi kan få det beste sluttproduktet. Romfølelse, optimalisering, vektreduksjon – vi har veid hver fiber for å oppnå maksimal rekkevidde og redusere unødvendig slitasje på chassis, forteller Thomas, som liker regnestykket: – Denne bilen koster nesten det samme som en dieselutgave ville gjort, men er rimeligere i drift fra dag én. Så her er det vinn/vinn – miljø og økonomi går hånd i hånd!

Lokale leverandører

Miljøhensyn har stått i fokus under hele prosessen. Blant annet var det viktig å se om gode løsninger fantes i regionen. Og de viste seg å være der – alt fra kjøp av chassis til teknisk utstyr og montering ble gjort i Rogaland.

– At vi sammen med våre dyktige leverandører har bygget Norges første helelektriske kamerabil i vårt eget hjemfylke, synes vi er ekstra kjekt, understreker Thomas.

Bilens arbeidsoppgaver vil være de samme som for de tradisjonelle bilene – inspeksjon av nyanlegg, inspeksjon og kartlegging av eksisterende rørledninger samt spaltemåling. Bilen er kort og godt en fullverdig elektrisk løsning uten noen tekniske kompromisser.

Vil bidra til å nå klimamålene

Vann- og avløpsbransjen er tradisjonelt konservativ. Dette vil JTR Gruppen gjøre noe med.

– Vi vil ta vår del av ansvaret. Norges klimamål er å følge opp Paris-avtalen, og det krever at klimautslippene må reduseres i alle samfunnssektorer, også vår. Vi ønsker å være en bidragsyter på veien mot både lokale og nasjonale klimamål.

JTR Gruppen vil gradvis bytte ut alle varebilene fra fossilt til elektrisk, forteller Thomas og legger til: – Det forutsetter naturligvis en tilfredsstillende infrastruktur i områdene hvor vi opererer. Vi er avhengig av et godt utbygd ladestasjonsnett.

– Hva er rekkevidden på bilen som nå er klar?

– Maks oppgitt rekkevidde (WLTP) er 350 kilometer. Klarer vi 200 kilometer på vinteren, er det godt nok. Bilen har to batteripakker– én for det operasjonelle og én for selve kjøretøyet. Den operasjonelle batteripakken består av 7 litiumbatterier som gir en sammenhengende arbeidskapasitet per lading på mellom 10 og 14 timer, sier 38-åringen.

Ønsker å bli flere

JTR Gruppen omsatte i fjor for cirka 80 millioner årlig og har i dag 40 ansatte. Nå er Thomas på jakt etter flere medarbeidere.

– Vi har mye å gjøre og trenger folk, men arbeidsmarkedet i regionen er stramt. Og det er et faktum at bransjen vår ikke har vært flink nok til å framsnakke seg selv.

– Hva har JTR Gruppen å by på for unge på jakt etter jobb?

– En trygg jobb i en framtidsrettet bransje, gode lønnsbetingelser, en variert arbeidsdag og nytt og moderne utstyr!

JTR Gruppen utfører store og mindre oppdrag for både kommuner, entreprenører, privatpersoner, sameier og borettslag. Gruppen ble etablert i 2014, har hovedkontor på Nærbø i Hå kommune og avdelinger i Haugesund, Egersund og Flekkefjord. Tjenestespekteret omfatter høytrykksspyling, rørinspeksjon, rørfornying, tømming av tank og industri tjenester.

 

.
Samtykke til informasjonskapsler

1. Informasjonen vi samler inn

Dette nettstedet bruker informasjonskapsler / cookies slik at vi kan gi deg den best mulige brukeropplevelsen og for å skreddersy annonser til deg som bruker. Informasjon om informasjonskapsler lagres i nettleseren din og utfører funksjoner som å kjenne deg igjen når du kommer tilbake til nettstedet vårt og hjelpe teamet vårt til å forstå hvilke deler av nettstedet du synes er mest interessante og nyttige.

1.1 Personlig informasjon

Personopplysninger vil bli brukt til personalisering av annonser og informasjonskapsler kan brukes til personlig og ikke-tilpasset annonsering. Du kan gjerne besøke nettsiden vår uten å oppgi noen informasjon om deg selv. Dersom du ønsker å benytte deg av tjenestene vi tilbyr på nettsiden vår (kontaktskjema, nyhetsbrev) bruker vi skjemaer for å samle informasjon slik at vi kan sende deg det du ønsker og tilpasse den videre kommunikasjonen. Vi samler den informasjonen du selv oppgir i skjemaet. Du må også aktivt oppgi samtykke for at vi skal kunne sende deg mer informasjon, så du vil ikke bli kontaktet uten at vi får din tillatelse.

JTR Gruppen er opptatt av å beskytte dine personlige data. I denne erklæringen beskriver vi hvordan vi samler informasjon gjennom våre nettsider.

Strengt nødvendige informasjonskapsler

Strengt nødvendige informasjonskapsler.

Strengt nødvendige informasjonskapsler bør være aktivert til enhver tid, slik at vi kan lagre dine preferanser.

Hvis du deaktiverer denne informasjonskapselen, vil vi ikke kunne lagre innstillingene dine. Dette betyr at hver gang du besøker dette nettstedet, må du aktivere eller deaktivere informasjonskapsler igjen

Tredjeparts-informasjonskapsler

Cookies
Dette er informasjon om maskinen din som IP-adresse, geografisk område, hvilken nettleser som er brukt, hvilken kilde besøket kom fra (organisk søk, direkte trafikk etc.), hvor lenge du har vært på siden og hvilke sider du var innom. Denne informasjon samles inn gjennom bruk av cookies. Når du går inn på nettsiden vår blir du bedt om å akseptere vår bruk av cookies for å fortsette å bruke siden.

Google Analytics
Som en viktig del av arbeidet med å lage et brukervennlig nettsted, ser vi på brukermønsteret til de som besøker nettstedet. For å analysere informasjonen bruker vi analyseverktøyet Google Analytics.

Google Analytics bruker informasjonskapsler/cookies (små tekstfiler som nettstedet lagrer på brukerens datamaskin), som registrerer brukernes IP-adresse, og som gir informasjon om den enkelte brukers bevegelser på nett. Eksempler på hva statistikken gir oss svar på er; hvor mange som besøker ulike sider, hvor lenge besøket varer, hvilke nettsteder brukerne kommer fra og hvilke nettlesere som benyttes. Ingen av informasjonskapslene gjør at vi kan knytte informasjon om din bruk av nettstedet til deg som enkeltperson. Data knyttet til informasjonskapsler slettes automatisk 14 måneder etter registering.  Du kan selv administrere bruken av informasjonskapsler.

Informasjonen som samles inn fra Google Analytics, lagres på Googles servere i USA. Mottatte opplysninger er underlagt Googles retningslinjer for personvern.

En IP-adresse er definert som en personopplysning fordi den kan spores tilbake til en bestemt maskinvare og dermed til en enkeltperson. Digitaliseringsdirektoratet anonymiserer brukerens IP-adressen før informasjonen lagres og bearbeides av Google. Dermed kan ikke den lagrede IP-adressen brukes til å identifisere den enkelte brukeren.

Din IP-adresse logges også for en kort periode av våre webservere. Brukerens IP-adresse, tidspunkt, nettadresseHTTP status, antall bytes sendt, HTTP referer og HTTP user agent blir logget i 15 dager. Deretter slettes loggen automatisk.

Google Tag Manager
Dette er et analyseprogram som håndterer andre tagger og script, lignende Google Analytics. Informasjonen som lagres her er heller ikke sporbar tilbake til deg. Den benyttes i justeringer og tilpasninger slik at vi kan gjøre opplevelsen på vårt nettsted så bra som mulig for våre besøkende.

Google Ads
Ved hjelp av Google Ads sine cookies måler vi om de brukerne som klikker på annonser i Google Ads annonseplattform som omfatter søkeannonser i Googles søkeresultater, display-annonser som vises på definerte annonseplasser på nettsider i Googles display-nettverk, samt YouTube-annonser som er merket med annonse i YouTube-plattformen. I kombinasjon med Google Analytics måler vi hva klikk på Google Ads annonser genererer på nettsiden, i form av bruksmønster på nettsiden og definerte ønskede handlinger på nettsiden som konverteringer. Med Google Analytics definerer vi ulike brukergrupper som vi sender til Google Ads og bruker til remarketing for personlig tilpasset annonsering.

Personlig tilpasset annonsering (tidligere kalt interessebasert annonsering) er et effektivt annonseringsverktøy som bidrar til at brukerne får presentert mer relevante annonser, og at annonsørene får høyere avkastning. I publisistproduktene til Google, avhengig av hvordan de brukes, gjør vi antakelser om hva ulike brukere er interessert i, basert på nettstedene de besøker eller appene de bruker, noe som gjør at annonsører kan målrette kampanjene sine mot disse interessene. Dette fører til en bedre opplevelse for både brukere og annonsører.

Google reCAPTCHA
Formålet til denne funksjonen er å unngå automatiserte data oppføringer på nettstedet vårt. Google reCAPTCHA analyserer brukernes atferd ved å se på for eksempel musepeker bevegelser, tid brukt på siden og lignende for å fastsette om den aktuelle besøkende er et menneske eller en maskin.

Google Maps
Google Maps er en tjeneste som tilbyr interaktive kart og satellittbilder for hele verden. Når du besøker en side som inneholder Maps kan Google sette informasjonskapsler for å lagre informasjon og preferanser om kart eller andre tilknyttede Google-tjenester.