I disse dager ruller Norges første helelektriske rørinspeksjonsbil ut fra garasjene på Nærbø. Det er JTR Gruppen som gir gass for det grønne skiftet, og planen er ytterligere elektrifisering av bilparken i tiden som kommer.
Vi er markedsleder i Rogaland, og dette skal skinne gjennom i miljøprofilen vår. Vi følger ikke etter, vi går i bresjen. Å ligge i forkant av kravene ser vi som et samfunnsansvar, konstaterer daglig leder Thomas Austbø.
JTR Gruppen har primært kjørt store, dieseldrevne biler, rett og slett fordi teknologien har satt begrensninger. – Nå tar vi tak i utfordringen selv, og lanserer den første fullelektriske rørinspeksjonsbilen i Norge, smiler Austbø.
Jakten på den ideelle løsningen
Det siste året har han og kollegaer ved hovedkontoret på Nærbø i Hå lagt hodene i bløt for å finne den ideelle, helelektriske bilen for rørinspeksjon.
– Vi har vært gjennom en kjekk, men krevende prosess. Vi har saumfart markedet for å finne den optimale løsningen, slik at vi kan få det beste sluttproduktet. Romfølelse, optimalisering, vektreduksjon – vi har veid hver fiber for å oppnå maksimal rekkevidde og redusere unødvendig slitasje på chassis, forteller Thomas, som liker regnestykket: – Denne bilen koster nesten det samme som en dieselutgave ville gjort, men er rimeligere i drift fra dag én. Så her er det vinn/vinn – miljø og økonomi går hånd i hånd!
Lokale leverandører
Miljøhensyn har stått i fokus under hele prosessen. Blant annet var det viktig å se om gode løsninger fantes i regionen. Og de viste seg å være der – alt fra kjøp av chassis til teknisk utstyr og montering ble gjort i Rogaland.
– At vi sammen med våre dyktige leverandører har bygget Norges første helelektriske kamerabil i vårt eget hjemfylke, synes vi er ekstra kjekt, understreker Thomas.
Bilens arbeidsoppgaver vil være de samme som for de tradisjonelle bilene – inspeksjon av nyanlegg, inspeksjon og kartlegging av eksisterende rørledninger samt spaltemåling. Bilen er kort og godt en fullverdig elektrisk løsning uten noen tekniske kompromisser.
Vil bidra til å nå klimamålene
Vann- og avløpsbransjen er tradisjonelt konservativ. Dette vil JTR Gruppen gjøre noe med.
– Vi vil ta vår del av ansvaret. Norges klimamål er å følge opp Paris-avtalen, og det krever at klimautslippene må reduseres i alle samfunnssektorer, også vår. Vi ønsker å være en bidragsyter på veien mot både lokale og nasjonale klimamål.
JTR Gruppen vil gradvis bytte ut alle varebilene fra fossilt til elektrisk, forteller Thomas og legger til: – Det forutsetter naturligvis en tilfredsstillende infrastruktur i områdene hvor vi opererer. Vi er avhengig av et godt utbygd ladestasjonsnett.
– Hva er rekkevidden på bilen som nå er klar?
– Maks oppgitt rekkevidde (WLTP) er 350 kilometer. Klarer vi 200 kilometer på vinteren, er det godt nok. Bilen har to batteripakker– én for det operasjonelle og én for selve kjøretøyet. Den operasjonelle batteripakken består av 7 litiumbatterier som gir en sammenhengende arbeidskapasitet per lading på mellom 10 og 14 timer, sier 38-åringen.
Ønsker å bli flere
JTR Gruppen omsatte i fjor for cirka 80 millioner årlig og har i dag 40 ansatte. Nå er Thomas på jakt etter flere medarbeidere.
– Vi har mye å gjøre og trenger folk, men arbeidsmarkedet i regionen er stramt. Og det er et faktum at bransjen vår ikke har vært flink nok til å framsnakke seg selv.
– Hva har JTR Gruppen å by på for unge på jakt etter jobb?
– En trygg jobb i en framtidsrettet bransje, gode lønnsbetingelser, en variert arbeidsdag og nytt og moderne utstyr!
JTR Gruppen utfører store og mindre oppdrag for både kommuner, entreprenører, privatpersoner, sameier og borettslag. Gruppen ble etablert i 2014, har hovedkontor på Nærbø i Hå kommune og avdelinger i Haugesund, Egersund og Flekkefjord. Tjenestespekteret omfatter høytrykksspyling, rørinspeksjon, rørfornying, tømming av tank og industri tjenester.